FANDOM

  <<<<< 1   <<<< 2   <<< 3   << 4   < 5 Zagubieni: Sezon 6 (Centryczne)  
--- Lost: Final Chapter
(powtórka)
#07 Dr. Linus
(Ben)
#14 The Candidate
#01 LA X: Part 1
(różne)
#08 Recon #15 Across the Sea
#02 LA X: Part 2
(różne)
#09 Ab Aeterno #16 What They Died For
(Różne)
#03 What Kate Does #10 The Package
(Jin & Sun)
--- Lost: The Final Journey
(powtórka)
#04 The Substitute #11 Happily Ever After #17 The End: Part 1
(---)
#05 Lighthouse #12 Everybody Loves Hugo #18 The End: Part 2
(---)
#06 Sundown #13 The Last Recruit
(różne)
--- The New Man in Charge

Ab Aeterno (Od zawsze) to dziewiąty odcinek ostatniego, szóstego sezonu Zagubionych. Po raz pierwszy został wyemitowany na ABC 23 marca 2010 roku.

Opis

Teneryfa, Wyspy Kanaryjskie - 1867

Richard 1867

Ricardo zmierza na koniu do ukochanej w 1867 roku

Trawiaste i leśne obszary na koniu przemierza młody, zarośnięty na twarzy Hiszpan, widać, że śpieszy się. W końcu dojeżdża do kamiennego domku na odludziu i wchodzi do środka. Zastaje swoją ukochaną leżącą na łóżku, po chwili okazuje się, że mężczyzna to Richard Alpert, wtedy jeszcze Ricardus. Mężczyzna przytula kobietę i prosi ją by nie przerywała snu, nagle Isabella zaczyna kaszleć krwią. Przerażony Ricardo zapewnia, że pojedzie po lekarza, kobieta mówi jednak, że to nic nie da bo nie mają wystarczającej ilości pieniędzy. Daje mu jednak swój srebrny łańcuszek z krzyżykiem z nadzieją, że to wystarczy. Załamany Ricardus wyrusza do lekarza wierząc, że to uratuje jego żonę.

Wieczór tego samego dnia, pałac doktora. Ricardus wkracza do środka i zostaje chłodno przyjęty przez spożywającego kolację lekarza, gdy kończy posiłek doktor wysłuchuje ze wtrętem opowieści mężczyzny. Twierdzi, że ma lek dla jego żony ale jest on bardzo drogi. Ricardus wykłada wszystkie swoje pieniądze ale to nie wystarcza, w końcu daje medykowi krzyżyk żony. Po chwili zastanowienia doktor odrzuca propozycję, zdruzgotany Ricardo błaga go na kolanach by dał mu lekarstwo, ten jednak jest nieugięty. W końcu jednak pomiędzy opryskliwym doktorem a załamanym mężczyzną dochodzi do szarpaniny, która kończy się gdy Ricardus popycha doktora a ten upada na stół i ku zszokowaniu Ricardusa umiera. Przerażony mężczyzna ucieka z pałacu.

Lekarz Kanary

Medyk omawia sprzedania lekarstwa

W środku nocy Ricardo dociera do swojego domu, gdy wbiega do środka okazuje się, że jego ukochana już jednak nie żyje. Załamany szlocha nad jej ciałem gdy do domu wkraczają uzbrojeni słudzy doktora, aresztują zdruzgotanego mężczyznę i oskarżają o morderstwo.

Areszt, do celi w której przetrzymywany jest Ricardus wchodzi ksiądz. Przynosi posiłek ale więzień nie chce jeść. Duchowny zauważa, że aresztant czyta Biblię po angielsku, Ricardo odpiera, że uczy się tego języka bo planowali z Isabellą wyjechać do Nowego Świata gdzie założyliby rodzinę. Następnie Ricardus rozpoczyna spowiadać się kapłanowi, mówi mu, że zabił człowieka przez przypadek i bardzo tego żałuję. Błaga go o przebaczenie, ksiądz niestety stwierdza, że nie może go rozgrzeszyć. Ricardo obiecuję że wypełni pokutę, kapłan odpiera, że nie zdąży tego zrobić bo jutro zostanie powieszony po czym sugeruje, że diabeł już czeka na jego duszę w piekle.

Ricardo niewolnik

Marynarz Whitfield wykupuje Ricardo na Czarną Skałę

Dzień później, strażnicy zawiązują Ricardusowi oczy i prowadzą go na szubienicę. Nagle zjawia się angielski marynarz - Whitfield, pyta się skazańca czy mówi po angielsku. Gdy ten milczy wyraża żal i prosi by przyprowadzić następnego więźnia, wtem Ricardo odzywa się po angielsku i krzyczy, że mówi w tym języku. Anglik sprawdza higienę więźnia po czym mówi, że wykupuje go na niewolnika na statek pana Magnusa Hanso.

Na pokładzie "Black Rock" - 1881

Black Rock vs. Tawaret

Czarna Skała zmierza na spotkanie z Posągiem

Ocean Spokojny, na wodach panuje straszny sztorm. statek Czarna Skała na którego pokładzie jest w roli niewolnika Ricardo obija się o olbrzymie fale, wtem gdy horyzont zostaje oświetlony przez błyskawicę jeden z niewolników dostrzega przez okno Wyspę a na jej brzegu wysoki posąg egipskiej bogini, krzyczy do załogi, że to Wyspa strzeżona przez diabła. Wtedy wielka fala znosi statek wprost na posąg.

Na Wyspie - 1881

Richard vs. Monster

Ricardo oko w oko z Potworem

Kolejnego dnia rano Ricardus budzi się w tym samym miejscu z tym, że teraz statek niesiony przez falę znajduje się w środku dżungli na Wyspie. Po chwili przytomność odzyskuje także reszta niewolników, na pokładzie mężczyźni słyszą rozmowę dwóch członków załogi z której wynika, że kapitan Hanso nie żyje. Po chwili zaczynają nawoływać Brytyjczyków błagająco pomoc, chwilę później schodzi do nich Whitfield. Jakby gdyby nigdy nic wyjmuje szablę i zaczyna po kolei mordować więźniów skutych w łańcuchach, gdy dochodzi do Ricardusa tłumaczy mu, że zostało tylu pięciu oficerów a gdyby uwolniłby ich po jakimś czasie to niewolnicy zabili by ich. Gdy już chce zabić przerażonego Ricardo z dżungli dochodzą odgłosy Potwora, po chwili Czarny Dym zjawia się na pokładzie i wymordowuje resztę załogi. Zszokowany oficer woła przyjaciół gdy Potwór wkracza do wnętrza i porywa mężczyznę. Ricardus zaczyna szarpać łańcuchy z nadzieją, że się uwolni ale na nic się to zdaje. Czarny Dym staje naprzeciw Ricardusa, ten zamyka oczy i zaczyna się modlić, wtedy Potwór zamiast atakować błyska kilka razy światłem po czym znika. Ricardo otwiera oczy i słyszy Stwora w oddali, w dżungli jak odchodzi do statku.

Jakiś czas później Ricardo mocuje się z łańcuchem, który go więzi. Niestety nic nie jest w stanie zrobić. Mijają kolejne godziny a na zewnątrz szaleje burza, wycieńczony Ricardo próbuje złapać do ust spadające krople deszczu. Niestety przez łańcuch nie może dosięgnąć. Mijają kolejne godziny, Ricardus lży na podłodze i próbuję za pomocą wymontowanego gwoździa uwolnić się z łańcuchów - niestety i ta technika na nic się zdaje. Jakiś czas później potwornie zmęczonego Ricardo budzi ze snu dzik grasujący po pokładzie i pożerający zwłoki niewolników. Jedyny ostały przy życiu człowiek odstrasza go.

Isabella ghost

Duch Isabelli objawia się Ricardo

Kilka godzin później Ricardo budzi się w nocy i widzi Isabelle. Kobieta próbuje uwolnić zszokowanego męża, tłumaczy mu, że oboje są martwi i są w piekle. Mówi, że musi oswobodzić go z łańcuchów zanim znów przyjdzie diabeł. Nagle zjawia się jednak Potwór, który porywa kobietę. Załamany Ricardo po raz drugim opłakuje śmierć żony.

Kolejnego dnia mężczyzna śpi wyczerpany gdy na dolny pokład ktoś wchodzi. Mężczyzna budzi się i widzi przed sobą Wroga Jacoba, ten podaje mu kubek z wodą. Zaskoczony niewolnik pyta się przybysza kim jest i czy to miejsce to piekło, Wróg Jacoba odpowiada, że jest przyjacielem a to miejsce prawdopodobnie jest piekłem. Potwór zdradza też, że jest na Wyspie od długiego czasu, następnie pokazuje Ricardowi klucze, mówi,że należą do kapitana i prawdopodobnie oswobodzą go z łańcuchów ale zanim tego dokona musi mieć pewność, że niewolnik w ramach rekompensaty wykona to co on mu powierzy. Ricardus obiecuję że zrobi wszystko czego tylko będzie chciał. Wróg Jacoba uwalnia Hiszpana i mówi, że dobrze go widzieć bez tych łańcuchów. Następnie pomaga wstać osłabionemu więźniowi i mówi, że aby stąd uciec będzie musiał zabić diabła.

Ricardo vs. Monster

Wróg Jacoba uwalnia Ricardo z łańcuchów

Leśna polana z kamiennymi meblami na Wyspie, Richard zjada kawałki pieczonego na ogniu przez Wroga Jacoba dzika gdy on sam podchodzi do niego i tłumaczy mu, że gdy skończy jeść musi udać się na zachód a gdy dotrze na plażę skierować się do posągu. Ricardo pyta jak wygląda posąg, Potwór tłumaczy, że ich statek wbił się w niego i rozniósł w drobne kawałeczki i została tylko kamienna stopa, następnie mówi, że gdy zobaczy mężczyznę w białej koszuli musi od razu go zabić bo jeśli pozwoli mu przemówić będzie już za późno, Ricardo dziwi się jak ma zabić diabła w postaci Czarnego Dymu, Wróg Jacoba wyznaje, że to on jest Czarnym Dymem. Zszokowany Ricardo oskarża go o porwanie jego żony, wtedy towarzysz odpiera zarzuty tłumacząc, że to diabeł porwał Isabelle i wymordował ludzi na statku, jakby tego było mało wcześniej odebrał mu jego ciało i człowieczeństwo. Potem daje ultimatum Ricardusowi, jeśli chce jeszcze zobaczyć swoją żonę musi wykonać jego polecenie. Ricardo ma poważne obawy czy jeszcze raz dokonać zbrodni ale w końcu ulega Potworowi. Ten na pożegnanie daje mu nóż.

Kilkadziesiąt minut później Ricardo wychodzi na plaże, zastaje mnóstwo kamiennych kawałków po zniszczonym posągu i powalone po sztormie i falach tsunami drzewa. Nagle zauważa stopę - ostatnią ostałą część posągu egipskiej bogini, udaje się w tym kierunku. Gdy jest już bezpośrednio pod nią odnotowuje istnienie drzwi wejściowych do pomnika, gdy już chce ruszyć w ich stronę ktoś atakuje go z boku. Napastnik bije i kopie Hiszpana po czym wyrywa mu nóż i odrzuca na bok. W końcu powalony na ziemię Ricardo jest zmuszony odpowiadać na pytania mężczyzny, gdy ten dowiaduje się, że przysłał go mężczyzna ubrany na czarno dopytuje się niewolnika co mu powiedział. Ricardus odpiera, że rzekomo jego rozmówca jest diabłem a on musi go zabić by odzyskać żonę. Napastnik, którym okazuje się być Jacob jest zażenowany sytuacją, próbuje uzmysłowić niewolnikowi, że jego żona nie żyje, on nie jest diabłem a to miejsce to nie piekło. Ricardo upiera się jednak przy tezie, że zarówno on jak i jego żona są martwi. W końcu by przekonać do swojej tezy Ricardusa Jacob prowadzi go siłą do wody gdzie wpycha pod powierzchnię morza i zaczyna przyduszać krzycząc pytanie czy nadal uważa, że nie żyje. W końcu gdy przerażony Hiszpan prosi o to by przestał Jacob pyta dlaczego ma to zrobić, Ricardo odpowiada, że chce żyć. To wystarcza Jacobowi bo wie już, że uświadomił mężczyźnie, iż to co mówi to bzdury. Wyprowadza go na brzeg gdzie zmęczony Ricardo zdradza Jacobowi swe imię i słyszy od niego, że muszą pogadać.

Jacob topi

Jacob topi Ricardo

Kilkanaście minut później, plaża koło posągu. Jacob i Ricardus siedzą przy ognisku, na pytanie tego drugiego o wnętrze posągu Jacob odpowiada, że nikt tam nie wchodzi bez jego zaproszenia. Następnie niewolnik pyta o to kim jest rozmówca, ten zdradza mu swe imię i mówi, że na pewno nie jest diabłem, następnie ujawnia, że to on sprowadził jego statek na tą wyspę. Aby uzmysłowić towarzyszowi dlaczego to zrobił sięga po pobliską zakorkowaną butelkę z winem, prosi go by wyobraził sobie, że to wino to zło, następnie przekręca butelkę jednak napój zatrzymuje się na korku przez co nie wylewa się. Wtedy Jacob stwierdza, że ten korek to właśnie ta Wyspa, następnie opowiada, że człowiek, który go tu sprowadził uważa, że wszyscy ludzi z natury są przekupni i grzeszni, on sprowadza ludzi na Wyspę by udowodnić mu, że się myli a gdy ci już to przybywają ich przeszłość przestaje mieć jakiekolwiek znaczenie. Zaciekawiony opowieścią Ricardo pyta czy na tej Wyspie wcześniej też byli sprowadzani ludzie. Jacob potwierdza ale z żalem zdradza, że wszyscy już nie żyją. Ricardus pyta dlaczego ich więc nie uratował od śmierci, wtedy towarzysz ogniska odpowiada, że chciał, żeby sami sobie pomogli i sami poznali różnicę między dobrem a złem bez jego ingerencji. Po chwili ciszy Jacob pyta nowego znajomego czy chce u niego pracę, ten jest zdziwiony i pyta jak to praca. Jacob opowiada, że byłyby jego reprezentantem i pośrednikiem między nim a ludźmi, których tu sprowadza. Na pytanie co by za to miał Jacob prosi Hiszpana by sam zdecydował, ten mówi, że chce odzyskać żonę, Jacob z przykrością stwierdza, że tego nie może dla niego zrobić, kolejną prośbą jest więc oczyszczenie z grzechów. Jacob również stwierdza, że nic z tego. Dopiero przy trzeciej propozycji okazuje się, że jest wykonywalna. Gdy Ricardus mówi o nieśmiertelności Jacob odpiera, że nie ma sprawy i dotyka go w ramię z uśmiechem. Od tej chwili Ricardus vel. Richard Alpert zostaje pośrednikiem Jacoba i uzyskuje dar nie starzenia się.

Otoczym jestWyspa

Jacob prezentuje Ricardo metaforę znaczenia Wyspy

Około godziny później Richard wyłania się z dżungli i dochodzi do miejsca z kamiennymi posągami gdzie przebywa Potwór. Ten od razu zadaje pytanie Hiszpanowi czy pozwolił przemówić do siebie Jacobowi, ten nie odpowiada tylko daje coś Wrogowi Jacoba mówiąc, że miał mu to przekazać. Ta rzecz to biały kamień znamy nam z szali w jaskini Potwora. Zawiedziony Potwór pyta się Ricardusa czy zdaje sobie sprawę, że stając po stronie jego wroga grzebie swoje szanse na zobaczenie żony, ten potwierdza. W tej sytuacji Wrogowi Jacoba nie pozostaje już nic innego jak zapewnić Alperta, że jeśli kiedykolwiek zmieni zdanie jego oferta jest cały czas aktualna. Następnie po chwili ciszy Mężczyzna w Czerni wręcza byłemu niewolnikowi łańcuszek jego żony Isabelli tłumacząc, że znalazł go na statku. Zadumany Ricardo przygląda się łańcuszkowi z krzyżykiem, gdy podnosi głowę okazuje się, że Wróg Jacoba gdzieś zniknął. Zamroczony Richard kieruje się w stronę kamiennej ławki stojącej nieopodal, zaczyna kopać rękami dół w ziemi w którym zakopuje następnie pamiątkę po ukochanej.

Popołudnie tego samego dnia, Wróg Jacoba siedzi na wzgórzu, podziwia panoramę Wyspy i bawi się w rękach białym kamieniem od Jacoba. Nagle zjawia się on sam, wita się z wrogiem i siada koło niego. Zauważa, że dostał jego prezent, Potwór odpiera aby Jacob nie szydził bo to nie w jego stylu. Następnie Jacob wyraża zdziwienie, że Potwór próbował go zabić. Ten odpiera, że będzie tego próbował aż do skutku chyba, że Jacob pozwoli mu odejść. Ten stanowczo stwierdza, że póki żyje Potwór nie opuści Wyspy, mężczyzna w czerni sugeruje więc, że będzie musiał go więc zabić. Jacob zaznacza, że nawet jeśli mu się to uda przybędzie jego następca, Wróg stwierdza więc, że jego też zabije. Zażenowany rozmową Jacob daje rozmówcy butelkę z winem (to samą, którą tłumaczył czym jest Wyspa Ricardusowi ) mówiąc, że to aby czas mu szybciej zleciał, żegna się słowami "Do zobaczenia" i odchodzi. Potwór przekręca butelkę do góry dnem, stwierdza sam do siebie, że ich następne spotkanie nastąpi szybciej niż Jacob się tego spodziewa po czym z impetem rozbija butelkę o skałę.

Monster and bootle

Wróg Jacoba i prezent od Jacoba

2007

Wyspa, plaża. Wieczorem przy ognisku siedzą Jack, Hurley, Sun, Ilana, Ben Frank. Sun opowiada reszcie grypy, że zgodnie z tym co jej przekazała Ilana ona jak i Jack i Hugo są kandydatami do zastąpienia Jacoba. Wtedy Frank pyta się co maja teraz robić. Ilana odpiera, że ona nie wie ale osobom, która według Jacoba miała to wiedzieć jest Ricardus. Następnie odpowiada na pytanie Hugo tłumacząc, że Ricardus to nie kto innyRichard. Ten przysłuchuje się rozmowie z boku ale jest zszokowany, twierdzi, że on nic nie wie, jest człowiekiem kompletnie bez planu. Na zarzut o Jacoba odpiera, że nie należy wierzyć w żadne słowo tego człowieka bo jest to kłamstwo. Jack jest zaskoczony takimi sformułowaniami wobec mężczyzny, który ich tu wszystkich sprowadził. Aby uświadomić mu pewną rzecz Richard mówi, że teraz zdradzi mu sekret. Stwierdza, że oni wszyscy na tej Wyspie są martwi, jakby tego było mało nigdy nie byli na tej Wyspie a wszystko dookoła nich to fikcja. Kończy stwierdzeniem, że Wyspa to tak naprawdę piekło po czym deklaruje, że ma dość słuchania Jacoba bo to nie zaprowadziło go do niczego dobrego, bierze pochodnię i znika w dżungli.

Richard i łańcuszek

Richard odkopuje łańcuszek Isabelli

Chwilę później, na plaży Ilana zabiera karabin i szykuje się do wyjścia w dżungle. Na pytanie Jacka dokąd zmierza odpiera, że idzie za Richardem ponieważ skoro Jacob powiedział, że on wie co mają dalej zrobić to tak musi być. Shephard stwierdza, że to kompletnie bezsensowne bo Alpert postradał zmysły i myśli, że są w piekle. Ilana nie słucha się go jednak, znika w dżungli. Chirurg powraca do kręgu przy ognisku, tam Ben sugeruje, że skoro Richard zbuntował się przeciwko Jacobowi teraz zapewne będzie chciał dołączyć do armii Locke'a. Gdy Jack dziwi się, że przecież Locke nie żyje Ben odpiera, że to nie jest prawdziwy Locke. Nagle Jack zauważa, że w oddali Hurley mówi sam do siebie, podchodzi do niego i pyta się go czy rozmawiał z Jacobem, gdy Reyes zaprzecza Shephard zarzuca mu kłamstwo. Hugo mówi, że nie może mu powiedzieć z kim rozmawiał. Tymczasem przy ognisku Ben wyznaje Sun, że zna Richarda od dwunastego roku życia oraz wyznaje jej, że Alpert się nie starzeje bo kiedy on był dzieckiem on był w takim samym wieku w jakim jest teraz.

Poranek kolejnego dnia, po całonocnej wędrówce do dawnego miejsca pobytu Potwora czyli polanki z kamiennymi posągami dociera Richard. Mężczyzna dochodzi do kamiennej ławki i odkopuje zakopany w 1881 roku łańcuszek z krzyżykiem. Zrozpaczony łka trzymając go w rękach, po chwili jednak wstaje i zaczyna nawoływać Potwora. Krzyczy, że się mylił i pyta się go czy oferta jest nadal aktualna. PO chwili jego głos rozchodzi się po całej Wyspie. Nie mija chwila a coś zaczyna szeleścić w krzakach, Alpert spodziewa się zobaczyć Flocke'a lecz z dżungli wychodzi Hurley. Alpert krzyczy na niego zirytowany nakazując mu wymazać z pamięci to co widział i słyszał, mężczyzna uspokaja byłego pracownika Jacoba stwierdzając, że jego żona - Isabella go tu przysłała. Richard z początku nie wierzy Reyesowi ale gdy ten mówi, że wie o krzyżyku zakopanym w ziemi zszokowany Alpert uświadamia sobie, że rozbitek nie kłamie. Wtem Hugo zdradza mężczyźnie, że jego żona stoi właśnie koło niego z tym, że tylko on z racji tego, że rozmawia i widzi duchy może ją zaobserwować. Następnie Hurley przekazuje Richardowi słowa jego żony. Mówi, że pięknie mówi po angielsku, że to nie jego wina, iż Isabella umarła bo zrobił co było w jego mocy a śmierć była jej przeznaczona oraz, że już teraz są razem więc nie musi rozpaczać bo ona jest przy nim całą dobę. Po tych słowach kobieta całuje męża i znika, załamany Richard słucha tego płacząc, gdy dowiaduje się, że kobieta zniknęła dziękuje Hurleyowi. Ten jednak stwierdza, że jest coś jeszcze co jego żona powiedziała na samym końcu, a mianowicie musi powstrzymać Potwora przed opuszczeniem Wyspy bo w przeciwnym wypadku wszyscy, którzy są teraz na Wyspie pójdą do piekła. Richard jest zszokowany. Panowie nie wiedzą, że ich rozmowę z oddali obserwuje poważny Flocke.

Isabella i Richard

Isabella widzi Richarda, ten ją nie

2008

Rosja, szpital. Kontynuacja sceny z finału 5. sezonu, Jacob odwiedza obwiniętą bandażami Ilanę. Rozmawia z nią po rosyjsku przepraszając, że nie mógł przyjechać wcześniej oraz prosząc ja o pomoc. Gdy kobieta zgadza się Jacob mówi jej, że musi ochronić sześć osób, których nazwiska otrzyma na kartce. Przypomina jej także, że właśnie do tego się przygotowywała. Na jej pytanie kim są ci ludzie Jacob odpiera, że to ostatni kandydaci.

Jakiś czas później, w tym samym szpitalu Ilana i Jacob konsultują szczegóły planu. Kobieta jest już bez bandaży, pyta się przywódcy co ma zrobić po tym jak zaprowadzi kandydatów do Świątyni, Jacob odpowiada, że dalej Ricardus będzie wiedział co robić.

Ciekawostki

  • Sayid, Desmond, Claire, Sawyer, Jin i Kate nie pojawiają się w tym epizodzie a Miles i Flocke pojawiają się ale nie mają tekstu.
  • To pierwszy odcinek w 6 sezonie, w którym pojawiają się retrospekcje, zamiast scen z równoległej linii czasowej.
  • Zapięcie naszyjnika Isabell jest nowocześniejsze od używanych w czasach, w których dzieje się akcja odcinka.
  • W rzeczywistości drewniany statek jakim była "Czarna Skała" nie byłby w stanie nawet przy pomocy fali tsunami zniszczyć kilkudziesięciometrowego, kamiennego posągu.
  • Richard czyta Biblię, a konkretnie Ewangelię wg. Św. Łukasza. Fragment czytany przez Alperta opowiada o trzech bezskutecznych próbach kuszenia Jezusa przez diabła.
  • Duch Isabell na statku i podczas rozmowy z Hugo - to Dym, czy prawdziwy duch ukochnej Richarda?
    • Na statku to Czarny Dym, a potem duch.

Cytaty

Galeria

Linki

Treści społeczności są dostępne na podstawie licencji CC-BY-NC-ND , o ile nie zaznaczono inaczej.