FANDOM

המידע בדף זה נחשף כחלק ממשחק המציאות החלופית
חווית אבודים
Grey hanso2
הדמויות:   רייצ'ל בלייק · אלבר האנסו · תומאס מיטלוורק · אחר...
מוטיבים מרכזיים: קרן האנסו · דהארמה · משוואת ולנזטי · הסלע השחור · תאגיד ווידמור · תעשיות פאיק
תאום המריבה
Badtwin
סופר
גארי טראופ (נכתב ע"י סופר
הצללים לורנס שיימס)
מוציא לאור
הייפריון הוצאה לאור (הוצאת
הספרים 'ינשוף' בארץ)
תאריך הוצאה לאור
2 במאי, 2006
(יוני 2007 בארץ)

תאום המריבה הוא רומן המתרחש ביקום המורחב של אבודים, אשר יצא לאור כספר "אמיתי" חצי-רישמי הקשור לסידרה. מחברו של הספר לכאורה, הוא גארי טראופ, אחד הניצולים מטיסת אושיאניק 815. אולם, מי שכתב את הרומן בפועל הוא סופר הצללים לורנס שיימס. לקריאה נוספת.

החברה אשר אחראית להוצאתו לאור של הספר, הייפריון, הכריזה כי הספר הינו "רומן מתח, הכולל בתוכו נושאים מגוונים כגון השלכותיה של נקמה, עוצמתה של מחילה, והשאלה לאן לפנות כאשר הכל נראה אבוד".

הרומן מציג את דמותו של פול ארטיסן, חוקר פרטי אשר את שירותיו מבקש לשכור קליפורד ווידמור, בן לשושלת ווידמור, אשר מבקש לאתר את אחיו התאום אלכסנדר. אלכסנדר תמיד נחשב ככבשה השחורה של המשפחה, התאום הרע, אך ארטיסן מגלה במהרה שרב הנסתר על הגלוי במשפחת ווידמור.

דבר העורך עריכה

Manuscript

סוייר קורא את התעתיק של תאום המריבה

"לעיתים, מקבל הרוע פנים מוכרות"

פול ארטיסן, חוקר פרטי, הינו גירסה חדשה לזן ישן -- לוחם צדק, אדם אשר נחוש לרדת לשורש העניין. הוא נוהג לטפל במקרים מגוונים של רשלנות מקצועית, הונאות ותרמיות. עד עתה..

עבודתו החדשה מתרכזת בהיעלמותו המסתורית של אדם, חלק מזוג תאומים, נצר למשפחה עשירה אך טראגית. התאום הנעדר -- אשר תכונתו הבולטת ביותר היא חוסר אחריות -- בילה את חייו בלגרום לאנשים לשנוא אותו, כחלק מעונש עצמי נצחי שגזר על עצמו בעקבות כשלונותיו וחטאיו הרבים. התאום האחר -- לקוחו של ארטיסן -- הינו צייתן ומרדן כאחד, אדם המתכחש לעובדה ש"חציו השני" התדרדר לתרבות רעה כל כך, וחש ייסורי מצפון על שאינו הצליח לשקמו. יש לו אינטרס נוסף למציאת אחיו: אביהם המטורף, בעל הבריאות הרופפת ותחושות אשם משל עצמו, לא יסכים לחלק את ההון המשפחתי עד אשר שני הצאצאים יעמדו בפניו.

אך, אין מדובר רק בהון המשפחתי על הפרק. האמת עצמה תצא לאור, כאשר נראה שגילוייו של הבלש יערערו את כל מה שמוכר לנו אודות זהות, הטיב האנושי, ומשפחה. בעת שיוצא ארטיסן למסע חוצה יבשות על מנת לאתר את התאום הרע, נראה שעבר הוא לעולם מנוגד, בו ידידים ואויבים נראים אותו הדבר. החוקר קיבל לידיו הזדמנות לה חיכה הרבה זמן, בה יידרש להעמיד במבחן את אומץ ליבו וערכיו, אך במידה ולא יצליח לפתור את התעלומה הניצבת בפניו, הוא עשוי לשלם על כך בחייו.

תאום המריבה של טראופ לו חיכו רבים, הינו רומן עוצר נשימה אשר משלב בתוכו נושאים מגוונים, ביניהם, השלכותיה של נקמה, עוצמתה של מחילה, והשאלה לאן לפנות כאשר הכל נראה אבוד".

פירוט העלילה עריכה

פול ארטיסן הוא חוקר פרטי ניו-יורקי זוטר, בעל שאיפות מקצועיות גבוהות, אך כישוריו הדלים והמחסור באמונה עצמית מונעים ממנו להגשימם. יום אחד, הוא זוכה לביקור מפתיע מאדם גנדרן ומתנשא, קליפורד ווידמור, אחד מיורשי שושלת ווידמור העשירה ורבת ההשפעה. אחיו התאום (אלכסנדר, המכונה גם "זנדר") הפך לנעדר, וקליף ביקש לשכור את שירותיו של פול על מנת שיאתרו. זנדר היה ידוע בסגנונו הנלהב והעצמאי, אשר גרם לו להסתבך לא מעט בהתרחשויות מפוקפקות, התרחשויות אשר הביאו להיעלמותו, לפחות כך חשבו מכריו. למרות שמדובר בתאומים זהים, ההבדלים ביניהם כהבדלים בין יום ולילה, כאשר היה קליפורד ידוע כאדם השמרן, האחראי והשקול מבין השניים. קליפורד שימש גם כמנהל הכללי בתאגיד ווידמור, חברה אשר הייתה בבעלותו של אביו הקשיש, ארתור, אשר היה ידוע כטיפוס עיקש ותמהוני (אך גם נדיב).

פול מתחיל לפקפק בעצמו והולך לבקר את חברו ומורו הרוחני, מני וייסמן. מני הוא אדם משכיל ושלו, אשר מרבה לצוטט פתגמים ספרותיים ולהשתמש בדימויים כאשר הוא מייעץ לפול, בזמן טיולם המשותף, ביחד עם ארגו (הכלב "המשותף" שלהם).

פול מתחקה אחר עקבותיו של זנדר בכל רחבי הגלובוס, מקייפ קוד, לקיי ווסט, לקובה, לעמק הלונה (בקליפורניה), ועד לחופי אוסטרליה. במהלך הדרך, הוא פוגש טיפוסים ססגוניים, כמו למשל, חברו של זנדר, מעשן החשיש המכנה עצמו בשם "העש", מדריכת יוגה בשם "סקיי", איתה ניהל בעבר זנדר מערכת יחסים, רב-חובל קשוח בשם "קראנץ'", אשתו המכורה לסמים של קליפורד, שאנון (אשר הייתה מאוהבת בזנדר), וכן את אליו, מייסדה של מושבת נודיסטים בשם קרן הליוס. הוא מקבל רמזים מאנשים אותם הוא פוגש במהלך דרכו, אנשים אשר בהמשך הדרך מתגלים כמתים או כאלו אשר קיבלו איומים לחייהם.

פול טס לאוסטרליה במטוס של חברת התעופה אושיאניק, ויושב ליד אישה בשם "פרו" (קיצור של פרודנס). השניים מתאהבים, ומנהלים רומן סוער בחדר במלון באוסטרליה. למחרת, גאשר פול מתעורר, הוא מבחין באקדח בתיקה של פרו, ומתחיל להתעמת איתה. פרו מודה שהיא משמשת גם כן כחוקרת פרטית, בחברה גדולה בשם אינטרקונטיננטל, ושהיא נשכרה בעבר לעקוב אחר ויויאן ווידמור, אשתו הצעירה, השאפתנית ובעלת התשוקה המינית החולנית של אב המשפחה (אשר ניסתה אף לפתות את פול בעת פגישתם הראשונה). ויויאן נחשדה כבעלת רומן עם אדם אשר נודע בכינוי "מר יום חמישי". פרו מספרת לו שהיא נשכרה על מנת לעקוב אחריו ולוודא שהוא לא יצליח לאתר את זנדר. פול מבין שהוא נפל קורבן למזימה שאירגן ווידמור, וששירותיו נשכרו רק משום שווידמור הבין שהוא חסר את התושייה והמחוייבות להצליח במשימה. דבר זה מרגיז את פול וגורם לו להפוך לממוקד יותר, ולרצות להוכיח עצמו. הוא ופרו מסכימים לעבוד יחדיו במטרה לחשוף את האמת.

הם מתחקים אחר עקבותיו של זנדר אל אי הלטאה, באיזור שונית האלמוגים הגדולה, שם הם מגלים שזנדר רדף אחר חברת סטארט-אפ שהתמחתה בייצור פנינות שחורות, כאשר נראה לאחרונה. השניים מתחזים לזוג בירח דבש המחפש לרכוש דירה, ומצליחים לאתר את זנדר בעצמו, המתחזה לאדם בשם "קמרון פורדו". כאשר השלושה יוצאים להפלגה בסירתו, הם מותקפים על ידי מתנקשים, ומצליחים להימלט בקושי. פול ופרו מגלים לזנדר את זהותם האמיתית, ומודיעים לו שחייו בסכנה. הם מצליחים לשכנעו לשוב עימם לעיר ניו-יורק.

כאשר הם שבים לארצות הברית, מגלים השלושה שקליפורד נרצח בביתו בעת "שוד". זנדר נפגש עם אביו הקשיש, והשניים משתתפים בהלווייתו של קליפורד. בהלווייה, מגיחה לפתע מכונית, ונהגה מתחיל לירות לכל עבר. פול ופרו משיבים אש והורגים את התוקף, בעלה לשעבר של ויויאן, מאפיונר בשם מונטי אלבן. הוא היה "מר יום חמישי", האיש אותו נשלחה לאתר פרו. הוא וויויאן תכננו להתנקש בחייהם של כל חברי משפחת ווידמור ולרשת את הונם.

מסתבר שזנדר אינו היה "תאום רע" כפי שנחשב, אלא פשוט לא מובן. רבים חשדו שווידמור הקשיש תיכנן להוריש לו את כל הונו (כיוון שהוא נחשב לבכור המשפחה, כיוון שנולד כמה דקות לפני קליפורד) על פי מסורת סקוטית. אולם הם טעו, והירושה הייתה אמורה להתחלק בין כולם, כאשר חלק קטן ממנה היה אמור להיות מועבר לויויאן. אולם, זנדר תיכנן להשקיע את חלקו בחוות פנינים, כאשר הרווחים ממנה יועברו לילידים האוסטרליים המנהלים אותה, והיתר יתרם לקרן רפואית קובנית. על ידי מכירת מניותיו מהחברה המשפחתית, היה זנדר משאיר את משפחתו עם שליטה חלקית בלבד בחברה, וקליף היה מאבד את מעמדו כמנהל הכללי שלה. לכן, הפך זנדר למטרת חיסול על ידי קליף. בסוף, ויויאן נשלחת לכלא לאחר שנתגלו מזימותיה, ופול ופרו הופכים לבני זוג.

הדמויות עריכה

דמויות אלו ידועות כקיימות רק בספר עצמו (ראו את תת הערך קווי דמיון לאבודים). ייתכן והם מבוססים על דמויות בסידרה, או שמה הם בדיוניים לחלוטין.

פול ארטיסן חוקר פרטי החוקר את תעלומת היעלמותו של זנדר. דמות ראשית בספר
מני וייסמן פרופסור בגמלאות. חברו הטוב של ארטיסן
ארגו כלבם "המשותף" של פול ומני
קליפורד ווידמור אחד מהתאומים למשפחת ווידמור. ה"שקול" מבין השניים
אלכסנדר ווידמור אחד מהתאומים למשפחת ווידמור. ה"לא צפוי" מבין השניים. ידוע בכינויו "זנדר"
ארתור ווידמור אבי משפחת ווידמור
ויויאן ווידמור אשתו השנייה של ארתור
שאנון ווידמור Wife of Clifford
דוקטור ריצ'ארד אדמונדס חוקר מקרי מוות
קית' "העש" בייקר מכור לסמים. חברו הוותיק של זנדר
ג'ו פרר בלש משטרתי
רב החובל ג'וקו רב חובל של סירה
קראנץ' רב חובל של סירה
סקיי מדריכת יוגה. אהובתו לשעבר של זנדר
אליו מנהיג קרן הליוס
פרו חוקרת פרטית. הפכה לאהובתו של ארטיסן
מונטי אלבן בעלה לשעבר של ויויאן. מתנקש מטעם המאפיה. מנהל עימה רומן כ"מר יום חמישי".

מקומות עריכה

מסעדת פלורידיטו מסעדה הממוקמת בהוואנה שבקובה
מר קלאקס מסעדה הממוקמת בלוס אנג'לס
לונה עיירה קליפורנית שקטה, בעלת תכונות אלקטרומגנטיות, לפי השמועות
קרן הליוס מושבת נודיסטים בלונה
מלון רוקס בית מלון בסידני
אי הלטאה אי הממוקם בין סידני לבין באלי

קווי דמיון לאבודים עריכה

הספר מזכיר מספר אנשים וארגונים אשר מוזכרים בסידרת הטלוויזיה או במשחק המציאות החלופית חוויית אבודים.

תאגידים וארגוניםעריכה

תאגיד ווידמור חברה בינלאומית מסתורית הדומה למקבילתה הטלוויזונית, המונהגת על ידי דמויות מהספר. מטרתה של החברה אינה מפורטת
קרן האנסו מוזכרת בקצרה בספר. כאשר פול יורד מן המעלית בקומה הלא נכונה (הקומה ה-42), הוא מבחין במעבדה סטרילית ובשולחן קבלה, אך מתבקש לעזוב את המקום. הספר אינו מפרט בהרחבה על מהות הקשר בין תאגיד ווידמור לבין קרן האנסו, מלבד היותם חולקים את אותו הבניין.
תעשיות פאיק זנדר כמעט והתקבל לעבודה בחברה זו. החברה משמשת ליישום "מיזמים קוריאנים".
חברת התעופה אושיאניק מוזכרת בקצרה בספר. בחברה זו טסו פול ופרו לסידני.
מזנון העופות של מר קלאק מוזכרת בקצרה בספר. פול סעד במסעדה זו בקליפורניה.

דמויותעריכה

משפחת ווידמור מונהגת על ידי ארתור וקליפורד. לא ידוע על כל קירבה ביניהם לבין צ'ארלס ווידמור ופנלופי ווידמור.
אלבר האנסו מוזכר בקצרה בספר, בתור אדם אשר נהג לשבת במועצת המנהלים של תאגיד ווידמור למשך תקופה, אך הוחלף באדם בשם מיטלוורק. ארתור ווידמור החשיב אותו כאדם מכובד.
תומאס מיטלוורק מוזכר בקצרה בספר. האדם אשר החליף את אלבר האנסו במועצת המנהלים של תאגיד ווידמור. ארתור ווידמור החשיב אותו כאדם ערמומי ולא אמין. קליפורד, למרות זאת, הגן עליו.
סינדי צ'אנדלר הוזכרה בקצרה בספר. דיילת בחברת אושיאניק אשר שירתה את פול ופרו בעת טיסתם לסידני. נחשבת לדמות בדיונית אשר זכתה להופעת אורח בספר, כיוון שהייתה ארוסתו של גארי טראופ, מחבר הספר. הספר הוקדש לה.

קווי דמיון נוספיםעריכה

  • אזכורים ספרותיים משותפים:
    • גילגמש
    • בעל זבוב
    • אודיסיאה
    • סיבוב הבורג
    • השוטר השלישי
    • הפילוסוף ג'ון לוק
  • שם דמותו של המסומם הנדיב, "העש", הוא גם שמו של הפרק השביעי מהעונה הראשונה, שסבב סביב דמות מסוממת ונדיבה נוספת - צ'ארלי.
  • הסירה בה עבד "העש", נקראה צוהר הבריחה.
  • דמותם המקראית של יעקב ועשו מוזכרת בספר.
  • עלילת משנה בספר מתרכזת בחוות פנינים.
  • השאלה הראשונה אותה שואל הבחור הקובני בעת פגישתו עם פול היא: "האם אתה הוא?"
  • העיירה לונה שבקליפורניה נחשדת כבעלת תכונות מרפא ואלקטרומגנטיות.
  • מני: "לא כל מי שמשוטט נחשב לאבוד" (ציטוט של ג'יי. אר. אר טולקין אשר הוצג בעת מסע הפרסום של אבודים בטלוויזיה).
  • איזכור לאי פקוניקוט:

כמו בכל אי, היה משהו מסתורי בפקוניקוט. הוא היה מחובר לעולם הגדול, אך במחשבה שנייה, הוא לא היה. היה לו הגיון משל עצמו, מיתולוגיה מקומית שנשמעה הגיונית כל עוד היית נמצא בגבולותיו, אך מופכרת לחלוטין ככל שהתרחקת ממנו... בהיותו אי, ועוד קטן בממדיו, קל היה לאתר בו אנשים.

  • שיחה אשר התרחשה במטוס, ברך חזרה:
זנדר: ישנם מספר דברים בהם אני מאמין - כגון הטוב והרוע... הקטע הוא, שאינך בוחר רק פעם אחת... רובנו מוכרחים להמשיך ולבחור, יומם ולילה. שנה אחר שנה. לטוב או לרע, באיזו דרך אבחר...
פול: זה הכוונה בטיהור, הלא כן?

זנדר: מה אם, אין שום טיהור... מה אם אין שום גן עדן? שום גיהנום? שום חיים שלאחר המוות בכלל... זאת ההזדמנות שלנו לעשות את המעשה הנכון. ההזדמנות הראשונה, ההזדמנות האחרונה, ההזדמנות היחידה. אך זה מרגש, יפהפה, לא?... תפקידנו בחיים האלו הוא לבחור בטוב על חשבון הרע. להיות הוגנים. להיות אדיבים. וישנו תגמול על כך, אם כי הוא לא חייב להיות נבל או כנפיים. התגמול הוא שקט נפשי. זאת הכוונה בגאולה.

באבודים עריכה

גארי טראופ מסר את התעתיק של תאום במריבה לחברת ההוצאה לאור הייפריון לפני שעלה על טיסת אושיאניק 815 הגורלית. המחבר שרד את ההתרסקות, אך היה לניצול הראשון שמת על האי, כאשר נשאב אל תוך מנוע הסילון של המטוס, וגרם לו להתפוצץ. תעתיק של תאום המריבה נמצא ונקרא על ידי הארלי. ("ההונאה הגדולה") התעתיק נרכש מאוחר יותר על ידי סוייר. כאשר סוייר ניסה לעכב את דרישתו של ג'ק לקבל לרשותו את האקדחים ("אולי תירגע, ותצא לסיבוב סביב עצי הקוקוס, יש לי עוד כ-10 דפים...), חטף ג'ק את התעתיק מידיו של סוייר וזרק אותו למדורה, ומנע בעקיפין את חשיפת סוף הספר. ("שניים לדרך") לג'ק לא הייתה כל דרך לדעת אם התעתיק אכן פורסם, או האם מחברו אינו בחיים.

טעות בזמן, לכאורה עריכה

הערות העורכים בספר מציינות שמחברו אבד כאשר טיסת אושיאניק 815 התרסקה בספטמבר 2004. אולם, עמוד 204 בספר מתאר כיצד הדמות הראשית לומדת על סיום שלטון האצילות הסקוטית ב-28 בנובמבר 2004 (אירוע אשר אכן התרחש בתאריך הנקוב).

זוהי, אולם, טעות בזמן, כיוון שהאירוע שפורט לעיל, תוכנן עוד בשנת 2002, ורק התרחש בנובמבר 2004.

הקשר לחוויית אבודים עריכה

"ראו ראיון במאמר על המחבר".

אתר קרן האנסועריכה

Hanso ad

פרסומת בעיתון שהוצבה באתר קרן האנסו

אתר Thehansofoundation.org עדכן רישום מיום שישי 12/05/06 (ה-12 במאי 2006) כדלקמן: אל תאמינו לתאום המריבה. הרישום מתווסף לידיעה חדשותית, להלן:

הודעה מאת יו מקינטייר, מנהל התקשורת בקרן האנסו

אל תאמינו ל"תאום המריבה"

מעבר לשלושים שנים, ייצגה קרן האנסו חמלה וחידושים, אך כיום, שמנו הטוב מותקף בספר "תאום המריבה", אשר נכתב על ידי גארי טראופ ויצא לאור על ידי חברת הייפריון.

בין דפי הספר, מצאו הקוראים פסקאות המציגות מידע מוטעה אודות קרן האנסו ושותפיה. קרן האנסו מתנגדת בתקיפות לספר "תאום המריבה", ומעודדת את קוראיו להסיק את מסקנותיהם באופן עצמאי.

את האמת אודות קרן האנסו תוכלו למצוא בכתובת www.TheHansoFoundation.org, ולא בין דפיו של "תאום המריבה" של גארי טראופ.

התנסו בה בעצמכם.

תודה לכם, ונמסטה.

(הסמל של קרן האנסו - שואפים לעתיד טוב יותר)

צילום של ההודעה הופיע באתר letyourcompassguideyou.com .

מכתב שהופץ במסגרת משחק המציאות החלופית חוויית אבודים רמז גם כן שקרן האנסו מתכוונת לתבוע את חברת הייפריון על שהוציאה לאור את הספר.

תכתובת מוצפנתעריכה

במהלך שידור פודקאסט קולי ברדיו בתאריך ה- 11 באוגוסט 2006, טילפן לתחנה אחד הדמויות, מאליק, והשאיר הודעה מוצפנת לרייצ'ל בלייק. בהודעה הוא ציטט סידרה של מספרים, שהתבררו כמספרים של כמה עמודים מתוך הספר תאום המריבה. האות הראשונה בכל עמוד שנמסר, החליפה את מספר אותו עמוד. ההודעה שנתקבלה היא "אני יודע היכן הוא נמצא, אני יכול לארגן את זה!".

קבלה

Community content is available under CC-BY-NC-ND unless otherwise noted.